Vluchtroutes moeten vooral logisch voelen

30/4/2019

Door strikt te voldoen aan het Bouwbesluit 2012 is eengebouw niet op voorhand brandveilig en ook niet vluchtveilig. Het Bouwbesluit geeft minimale eisen, maar deze gaan niet over de zichtbaarheid van vluchtroutes. Daarnaast zijn de regels gebaseerd op doorsnee gebouwen. Zodra er een mix is van gebouwfunctie en/of soorten gebouwgebruikers, vragen de zichtbaarheid en het ontwerp van vluchtroutes extra aandacht.

Logische vluchtroutes

Door alleen aan het Bouwbesluit te voldoen, zijn vluchtroutes niet per definitie logisch of goed bereikbaar. Als onvoldoende vluchtroutes in het gebouwontwerp aanwezig zijn, wordt vaak via een gang of andere ruimte naar het trappenhuis een extra vluchtroute gemaakt. Een degelijke vluchtroute is onlogisch, onbekend en wordt vaak ook niet als dusdanig herkend.In de praktijk wordt deze vluchtweg daardoor bijna niet gebruikt. Dat zorgt voor onveilige situaties bij stress en brand.

Ontwerp vluchtroutes vraagt extra aandacht

Vluchtwegen worden met behulp van het Bouwbesluit ontworpen.Hierin staan eisen voor maximale loopafstanden en hoe je de capaciteit van vluchtwegen kunt berekenen. De regels in het Bouwbesluit en de bijbehorende ‘1-minuut-toets’ zijn echter gebaseerd op doorsnee gebouwen. En dus minder geschikt voor complexe gebouwen met meerdere gebruiksfuncties (bijv. warenhuis, parkeergarage en bioscoop in één gebouw). Ook een mix van (meer of minder zelfredzame) gebouwgebruikers vraagt extra aandacht voor het ontwerp en de aanduiding van vluchtroutes. Denk aan verzorgings- en ziekenhuizen.

Hoofdentree intensief gebruikt bij calamiteit

Mensen kiezen intuïtief voor de bekende weg om te vluchten. Doordat daarnaast niet alle vluchtroutes worden herkend en gebruikt, wordt de hoofdentree bij een calamiteit vaak onevenredig intensief gebruikt. Het bouwbesluit houdt hiermee geen rekening. Het onevenredig zwaar belasten van de een vluchtroute leidt tot opstoppingen en een langere ontruimingstijd. 

Noodverlichting en vluchtwegaanduiding

Naast bouwkundig logische vluchtroutes is het ook van belang te zorgen voor goede zichtbaarheid en aanduiding van vluchtroutes. Ook als de stroom uitvalt of het donker is. Zo’n 75% van de menselijke zintuiglijke waarneming bestaat uit zicht. Valt dat in één keer weg, dan leidt dat vaak tot grote stress. Het Bouwbesluit bepaalt dat anti-paniekverlichting moet worden aangebracht in gebouwdelen groter dan 60 m2 of kleinere ruimten wanneer daar een mogelijk gevaarlijke situatie kan ontstaan, zoals bij gebruik door grote groepen mensen.

Beter beveiligd. Bel Betecom

Betecom is gebrand op veiligheid. Als erkend en gecertificeerd beveiligingsadviesbedrijf zetten wij onze ervaring en expertise graag in om u te helpen de juiste maatregelen te nemen. Wij denken graag in een vroeg stadium van nieuwbouw mee over de brandbeveiliging van uw pand. Op basis van een risico-inventarisatie adviseren wij ook over het ontwerp van de brandmeldinstallatie, kleine blusmiddelen, de vluchtroutes en de noodzaak van noodverlichting en vluchtwegaanduiding in uw gebouw en de installatie ervan. Neem contact op voor deskundig advies en een persoonlijke kennismaking.

#betecom #beveiliging #bedrijf #erkend #brand #vluchtwegen

Gerelateerd nieuws

Geen gerelateerd nieuws.

Geïnteresseerd?

Ben je op zoek naar een oplossing in het veiliger maken van je bedrijf of woning? Laat het ons weten dan zoeken we samen de perfecte oplossing

Hartelijk dank. Uw gegevens zijn succesvol verzonden.
Oeps! Daar ging iets mis. Probeer het nogmaals of mail ons via info@betecom.nl
Do you have a question? Contact us now!

Contact Us

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.